LTG Cargo, kolejowy przewoźnik towarowy wchodzący w skład grupy kapitałowej państwowych kolei litewskich Lietuvos geležinkeliai, z dniem 15 czerwca uruchomił regularne połączenie intermodalne między Kownem a Sławkowem. Pociągi, które dotychczas wyruszały na rzeczoną trasą tylko na życzenie klientów, będą kursować dwa razy w tygodniu, zatrzymując się w Pruszkowie.
Postój w Pruszkowie, gdzie znajduje się terminal kontenerowy METRANS, umożliwi obsługę klientów w aglomeracji warszawskiej. – Dostrzegliśmy u klientów zapotrzebowanie na przewozy w kierunku rozwiniętych regionów przemysłowych w Polsce. Zapewniliśmy zatem regularne połączenie na trasie łączącej Kowno i Sławków w zaledwie sześć miesięcy od pierwszych zamówionych przejazdów. Staramy się oferować naszym partnerom i klientom więcej możliwości, dlatego w naszej ofercie uwzględniliśmy także połączenie do Warszawy – mówi Eglė Šimė, dyrektor generalna LTG Cargo.
Zakończenie relacji w Sławkowie jest nieprzypadkowe. Jest to bowiem strategiczny węzeł logistyczny na wschodnich obrzeżach wysoce zurbanizowanego obszaru Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, łączący także kolej normalnotorową i szerokotorową. Tam bowiem rozpoczyna się Linia Hutnicza Szerokotorowa, łącząca Zagłębie Dąbrowskie z Ukrainą przez Stalową Wolę, Zamość i Hrubieszów. Z terminala intermodalnego w Sławkowie regularnie kursują pociągi do Gdańska, Schwarzheide w Niemczech, Madaloni we Włoszech, czy też portu morskiego Koper w Słowenii.
LTG Cargo będzie operatorem przewozów zarówno na odcinku litewskim, jak i polskim, a każdy pociąg będzie mógł przewieźć 42 kontenerów, odpowiadających 90 TEU. Jak wskazuje przewoźnik w komunikacie prasowym, trasa wpisuje się w europejski korytarz transportowy, łączący Finlandię i Włochy. – Mamy nadzieję, że regularne przejazdy i większa dostępność zachęcą coraz więcej klientów do przewożenia towarów koleją, a tym samym przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia wpływu transportu na środowisko – dodała cytowana w komunikacie prasowym Eglė Šimė. Przewoźnik podkreśla, że jego klienci mogą skorzystać z Kalkulatora Zielonych Kilometrów, który umożliwia obliczenie oszczędności emisji dwutlenku węgla w wyniku wyboru transportu kolejowego zamiast drogowego.
LTG Cargo realizuje aktywną politykę dywersyfikacji struktury przychodów poprzez konsekwentne rozwijanie nowych połączeń w kierunku zachodnim. Cztery razy w tygodniu pociągi intermodalne kursują między Litwą a Duisburgiem w Niemczech.
LTG Cargo uruchamia je w kooperacji z holenderskim Samskipem, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”. Z drugiej strony na znaczeniu w przewozach LTG Cargo zyskał w ostatnim czasie kierunek ukraiński, a to za sprawą przewozu zboża. Przejściowo istotne znaczenie miały także przewozy produktów rafineryjnych, jednak
ORLEN Lietuva, właściciel rafinerii w Możejkach, postanowił przejść na transport samochodowy, motywując decyzję złożonością procesów logistycznych wobec odmiennych rozstawów torów.